سیاست و برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اخذ الکترونیکی اظهارنامه، بدون نیاز به مراجعه حضوری ارسال الکترونیکی اظهارنامه،مشروط به تکمیل مودیان به واحد های مالیاتی می باشد. مراحل ثبت نام الکترونیکی می باشد.

 

سیاست و برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اخذ الکترونیکی اظهارنامه، بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان به واحد های مالیاتی می باشد. ارسال الکترونیکی اظهارنامه،مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیکی به شرح زیر می باشد. بهتر است تسلیم اظهار نامه قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه صورت گیرد.

 

مودیان حقیقی:

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.

 

اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام شماره اقتصادی بارگزاری می شود. بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء…) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام شماره اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.

 

مودیان حقوقی:

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد. بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام ورفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانی http://tax.gov.ir   اقدام نمایند.

 

دریافت کدخطای ۵۰۴ در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.

 

 

نکاتی در مورد اظهار نامه مالیاتی که باید از آن ها مطلع بود:

مالیات بر اساس در آمد مودی در نظر گرفته می شود؛ بنابراین اگر مالیات غیر عادلانه به نظر آید حق اعتراض وجود دارد.

اگر قراردادهایی را که تمبر غیر مالی دارند و به صورت رایگان می باشند، به حوزه مالیاتی ارائه دهیم، حوزه مالیاتی موظف به قبول آن می باشد.حوزه مالیاتی موظف است پس از ارائه اظهار نامه ظرف مدت یکسال برگ تشخیص صادر کند و قبل از آن نیز یک اعلامیه به نام بند ۲ ماده ۹۷ ارائه دهد. در این اعلامیه اسناد و مدارک لازم ( برای اثبات میزان مالیات) از مودی خواسته می شود سپس برگ تشخیص به مودی ابلاغ شده و مودی ظرف مدت یک ماه حق اعتراض دارد.

مودی می تواند با ممیز به توافق برسد؛ در غیر اینصورت می تواند اعتراض رسمی کند. روند اعتراض به این صورت است که ابتدا اعتراض به هیات حل اختلاف بدوی رفته و پس از آن به هیات تجدید نظر می رسد. اگر دفاتر قانونی (دفاتر درآمد و هزینه) موجود است ولی به دلایلی اعم از نقص و… مورد قبول ممیز واقع نشده و رد شود جریمه ای که به آن تعلق می گیرد معادل ده درصد مبلغ کل مالیات خواهد بود.هنگام ثبت اظهارنامه شماره ثبت را یادداشت کنید تا درصورت نیاز قابل ارائه باشد.

تصویر دفترچه تمبر مالیاتی و در صورت امکان گواهی حسابداری دادگستری مبنی بر میزان تمبر ابطالی مربوط به عملکرد سال مربوطه به همراه اظهارنامه اخذ و ضمیمه شود.

از تسلیم اظهارنامه سفید به اداره امور مالیاتی خودداری کرده و اظهارنامه را به صورت کامل ارائه دهید.

با اخذ برگ قطعی مالیات در زمان تسویه حساب اقدام به پرداخت مالیات سال جاری نمایید.

در اظهارنامه آدرس دقیق به همراه تلفن تماس را به صورت کامل قید کنید.

درآمد مشمول مالیات = (ضریب مالیاتی سالیانه برابر دفترچه) × درآمد سالیانه

امتیازات ثبت شرکت در مناطق آزاد
۰
امتیازات ثبت شرکت در مناطق آزاد
مناطق آزاد تجاری بندری و غیر بندری به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی، ورود تکنولوژی و مسائلی از این دست ایجاد شده اند. قوانین تجارت در این مناطق به نحوی شکل گرفته با گذر از قواعد دست و پا گیر و از طریق اعطای امتیازات ویژه برای تجار داخلی و سرمایه گذاران خارجی به اهداف اقتصادی فوق دست یافته شود

منطقه آزاد تجاری به ناحیه ویژه ای خارج از مرز گمرکی اطلاق می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی و ارزی دارد. سازمان ملل متحد مناطق آزاد را به عنوان محرکه برای تشویق صادرات صنعتی جهت تعریف کرده است. برداشت جدید از مناطق آزاد به پردازش صادرات معروف می باشد.

در ایران هشت منطقه آزاد تجاری و صنعتی عبارتند از :
منطقه آزاد کیش
منطقه آزاد قشم
منطقه آزاد چابهار
منطقه آزاد اروند
منطقه آزاد بندرانزلی
منطقه آزاد ماکو
منطقه آزاد سلفچگان
منطقه آزاد ارس
امتیازات ثبت شرکت در مناطق آزاد :
بهره مندی از معافیت مالیاتی ۱۵ تا ۲۰ ساله
معافیت های گمرکی در پرداخت عوارض و سود بازرگانی به منظور تامین مواد اولیه و تجهیزات
عدم اعمال محدودیت در انتقال ارز
عدم  اعمال محدودیت در ورود و خروج اشخاص خارجی (حتی بدون پاسپورت)
قوانین و مقررات ساده جهت انجام امور اداری و نبود بروکراسی
نزدیکی اکثر مناطق تجاری آزاد به دریا که موجب کاهش هزینه های حمل و بارگیری و بیمه می شود.
عدم اعمال محدودیت در شراکت با افراد خارجی به منظور ثبت شرکت
امکان ثبت توسط شخص حقوقی ثبت شده در کشور بدون ملاحظه درصد سهام سهامدار خارجی وجود دارد
حمایت قانونی از سرمایه گذاران خارجی
ارائه خدمات وسیع بانکی و بیمه ای به صورت منعطف و سازگار
امکان انجام معاملات ارزی
فعالیت بورس نفت در این مناطق
فعالیت محصولات پتروشیمی در این مناطق
ثبت ساده شرکت و موسسات صنعتی و فرهنگی با مالکیت معنوی

جواز تاسیس

جواز تاسیس چیست ؟
به جوازی که افراد اعم از حقوقی یا  حقیقی جهت انجام یک فعالیت تولیدی – اقتصادی اخذ میکنند جواز تاسیس گفته میشود.  جواز تاسیس  به دارنده ی آن اجازه می دهد در یکی از شهرک های صنعتی که در جواز تاسیس قید گردیده مشغول به تولید محصولی  باشد که در جواز تاسیس ذکر شده است. مرجع صدور جواز بر حسب نوع فعالیت متفاوت می باشد به طور مثال چنانچه که نوع فعالیت تولید محصولات کشاورزی باشد بایستی که جواز تاسیس از وزارت جهاد کشاورزی اخذ گردد.

سوالات زیر عموما در مورد جواز تاسیس پرسیده می شود :
مزایای اخذجواز تاسیس  چیست ؟

تخصیص زمین  صنعتی در شهرکهای صنعتی به نرخ مصوب دولتی با پرداخت تنها ۳۰% نقد و ۷۰% اقساط ۳۶ ماهه   (هر سه ماه یک قسط)

ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علائم تجاری

امکان شرکت در نمایشگاههای تجاری داخلی و خارجی

امکان دریافت وام  و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو سال و بازپرداخت بلند مدت

در دسترس بودن پیش طرح توجیهی (PFS) تایید شده توسط کارشناسان مرجع صادر کننده برای ارائه و جذب سرمایه گذاری

مراجع صادر کننده جواز تاسیس کدام وزارتخانه یا سازمان ها میباشند ؟
بر حسب نوع فعالیت اقتصادی مد نظر کار سرمایه گذار مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد. برای عمده فعالیت های صنعتی مرجع صادر کننده وزارت صنعت معدن  تجارت می باشد ولی سایر سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله  سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشور در حوزه  NGO ها و احزاب، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی و وزارت کار و تعاون در حوزه کارآفرینی و مشاغل خانگی اقدام به صدور جواز تاسیس بر حسب قوانین جاری می نمایند

مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس  چقدر است ؟
مدت زمان لازم بر حسب سازمان و مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد.

این مدت زمان برای جواز تاسیس های صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط ۱۴ روز تا ۱ ماه  می باشد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس از وزارت جهادکشاورزی بین ۲ ماه الی ۴ ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تاسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۲ الی ۳ ماه می باشد.

هزینه های دریافتی برای اخذ جواز تاسیس جدید چقدر است ؟
بر اساس نوع پروژه و  مرجع صادر کننده و زمان صرف شده میزان حق الزحمه دریافتی توسط مرکز متفاوت می باشد برای دریافت هزینه با شماره ۸۷۷۶۱۶۷۲  داخلی ۲ تماس حاصل فرمایید

میزان حق تمبر و مالیات که برای صدور جواز تاسیس اخذ میشود چقدر است ؟
پرداخت فیش های حق تمبر و مالیات صادره توسط مرجع صادرکننده جواز تاسیس بر عهده سرمایه گذار  می باشد.

بر اساس بند ۱۱ تبصر ذیل ماده ۴۶ قانون  مالیات های مستقیم با آخرین اصلاحات (مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ۸۰ بابت صدور جوازتاسیس مبلغ یکصد هزارریال ( ۱۰۰۰۰۰ ) ریال و هربار تمدید آن مبلغ پنجاه هزار ( ۵۰۰۰۰ ) ریال بابت حق تمبر و همچنین به استناد تبصره ( ۵) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ و تصویب نامه شماره ۸۳۹۸/ت ۱۸۱ هـ – مورخ ۲/۶/۷۲ هیات محترم وزیران ، به میزان نیم در هزارسرمایه ثابت طرح و حداکثر معادل یک میلیون (۱۰۰۰۰۰۰ ) ریال به حساب معین استانی واریز خواهد گردید و غیر قابل استرداد می باشد.

جواز تاسیس

جوازتاسیس به نام چه کسی صادر میشود؟
زمانی که قصد دریافت جواز دارید باید مشخص گردد که قرار است طرح برای شرکت خاصی یا فرد خاصی راه اندازی شود. در صورتی که تحت شرکت خاصی است،جواز تاسیس به صورت حقوقی و در غیر اینصورت به صورت حقیقی صادر می شود.

مدارک لازم برای اخذ جوازتاسیس به صورت شخصیت حقیقی ( به نام شخص) چیست ؟
اگر متقاضی جواز تاسیس دارای شخصیت حقیقی می باشد  باید برای اخذ جواز کپی شناسنامه و اصل کارت ملی به همراه آدرس و شماره های تماس محل اقامت دائمی خود را به همراه داشته باشد

مدارک لازم برای اخذ جوازتاسیس به صورت شخصیت حقوقی (به نام شرکت) چیست؟
برای اینکه جواز برای شخصیت حقوقی صادر شود، باید کپی شناسنامه مدیر عامل به همراه کارت ملی وی به همراه داشته باشید. آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شرکت  به همراه آدرس و شماره های تماس محل اقامت دائمی نیز از ملزومات برای دریافت جواز تاسیس حقوقی است.

تفاوت جواز تاسیس حقیقی و جواز تاسیس حقوقی در چیست ؟
 جواز تاسیس حقیقی و حقوقی  از نظر قوانین و کارکرد مشابه هستند و تفاوتی در آن ها مشاهده نمی شود ولی بانک ها برای ارائه تسهیلات به طرح ها و جوازهای تاسیس حقوقی رغبت بیشتری دارند و حتی وامهای بالای یک میلیارد تومان برای  جواز حقیقی به ندرت اختصاص داده میشود

چه زمانی می توان برای اخذ زمین دولتی از شهرکهای صنعتی اقدام کرد ؟
بعد از اخذ جواز تاسیس، متقاضی می تواند معرفی نامه زمین برای شهرک صنعتی دریافت نماید. چنانچه متقاضی تمایل داشته باشد این مرکز می تواند در خصوص تخصیص زمین و دریافت وام از بانک ها بمنظور تولید نیز خدمات ارائه دهد.

آیا برای اخذ جواز تاسیس تهیه طرح توجیهی الزامی است ؟
الزام ارائه طرح توجیهی با توجه به مراجع صادرکننده جواز تاسیس متفاوت می باشد به طور مثال اگر مرجع صادر کننده جواز وزارت صنعت ، معدن و تجارت باشد نیازی به طرح توجیهی کامل نیست و جواز تاسیس بر اساس پیش طرح توجیهی PFS صادر میشود اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدون طرح توجیهی کامل اقدام به صدور جواز تاسیس نمی نماید.

مراحل گرفتن جواز تاسیس با مشاوره مرکز چیست ؟
– ارائه مشاوره رایگان و بررسی اولیه نوع فعالیت مد نظر سرمایه گذار توسط مرکز

– عقد قرارداد مشاوره با مرکز و اخذ پیش پرداخت

– ارائه مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز تاسیس بر حسب نوع فعالیت و مرجع صادر کننده توسط متقاضی

– تشکیل پرونده و پرکردن کلیه فرم های اداری و سامانه خدمات الکترونیکی در مرجع صادر کننده توسط کارشناسان مرکز

– اخذ موافقت اولیه و پیگیری ارجاع پرونده به کارشناسان فنی و اقتصادی مرجع صادر کننده

– تحقیق و بررسی تقاضا از طریق کارشناسان  مرجع صادرکننده

– پیگیری و حضور در جلسه دفاع از طرح و رفع اشکالات احتمالی مد نظر کارشناسان مرجع صادرکننده

– اخذ تاییدیه درخواست جواز تاسیس از رئیس و معاون  مرجع صادرکننده

–  پیگیری ارجاع پرونده جهت صدور فیش های واریز حقوق دولتی.

– حضور سرمایه گذار در اداره مربوطه برای پرداخت فیش های مالیات و حقوق دولتی و امضا مدارک

– صدورو دریافت جواز تاسیس

مدارک مورد نیاز برای عقد قرارداد مشاوره برای اخذ جواز تاسیس توسط اشخاص حقیقی چیست ؟
• کپی شناسنامه

•کپی کارت ملی

مدارک مورد نیاز برای عقد قرارداد مشاوره برای اخذ جواز تاسیس توسط اشخاص حقوقی چیست ؟
۱٫ کپی آگهی تأسیس

۲٫روزنامه رسمی تأسیس

۳٫کپی آگهی آخرین تغییرات

۴٫کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل

۵٫کپی شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت

۶٫مهر شرکت

آیا مدت زمان مورد نیاز برای اخذ جواز تأسیس به صورت حقیقی و حقوقی متفاوت است ؟
خیر، حقیقی بودن یا حقوقی بودن درخواست کننده جواز تاسیس تاثیری در مدت زمان لازم برای طی مراحل و اخذ جواز تاسیس ندارد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس به صورت شخصیت حقیقی و حقوقی یکسان می باشد

مدت اعتبار جواز تاسیس چقدر می باشد؟
حال مدت اعتباری که جواز تاسیس دارد یک سال از تاریخ صدور این جواز میباشد که بعد از سپری شدن یکسال شخص بایستی نسبت به تمدید جواز تاسیس اقدام نماید که در غیر این صورت فاقد اعتبار قانونی میباشد.

شرایط  و مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز تاسیس چیست ؟
مدت اعتبار جواز تاسیس ۱ ساله می باشد ولی متقاضی باید مستمرا گزارش وضعیت پیشرفت پروژه را به مرجع صادر کننده ارائه نماید.ارائه گزارشات حتی  شامل ۰ درصد پیشرفت با ذکر پاره ای از مشکلات الزامی می باشد .امکان تمدید در پایان یکسال تنها در صورت تهیه زمین طرح بصورت خرید یا اجاره امکان پذیر می باشد وگرنه احتمال تمدید جواز تاسیس برای سال دوم عملا صفر می باشد. بر اساس بند ۱۱ تبصر ذیل ماده ۴۶ قانون  مالیات های مستقیم با آخرین اصلاحات (مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ۸۰ بابت تمدید جواز تاسیس مبلغ پنجاه هزار ریال به عنوان حقوق دولتی دریافت میشود.

شرایط ابطال جواز تاسیس چیست ؟
جواز تاسیس به درخواست شخص و یا منقضی شدن مدت زمان قانونی جواز ابطال و ازدرجه اعتبار ساقط میگردد.

محدودیت های  صدور جواز تاسیس در استان تهران چیست ؟
بر اساس محدودیتی های زیست محیطی و قوانین مصوب  در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران به غیر از صنایع دارویی، پزشکی و غذایی،  برای صنایع دیگر امکان صدور جواز تاسیس وجود ندارد.

آیا بلافاصله پس از اخذ جواز تاسیس امکان تولید انبوه و ارائه به بازار وجود دارد ؟
جواز تاسیس فقط یک موافقت نامه برای احداث تولیدی و راه اندازی طرح بوده  لذا برای شروع تولید انبوه بر حسب نوع محصول باید مجوزهای بهداشتی و زیست محیطی و استانداردهای اجباری تهیه و سپس اقدام به اخذ پروانه بهره برداری نماید. تولید انبوه پس از اخذ پروانه بهره برداری امکان پذیر خواهد بود.

آیا برای ثبت برند وجود جواز تاسیس الزامی می باشد ؟
بله، بمنظور ثبت نام  تجاری (برند)  و علائم تجاری فارسی بمنظور تولید و بسته بندی، شخص متقاضی بایستی دارای جواز تاسیس با مدارکی مربوط به تولید یا بسته بندی باشد.

ثبت شرکت
ثبت شرکتها
ثبت برند
ثبت علامت
کارت بازرگانی
ثبت لوگو
ثبت علامت تجاری
جواز تاسیس
ثبت موسسه
ثبت علامت تجاری
سمینار زبان بدن