قائم شهر از پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهرهای استان مازندران و شمال ایران و مرکز شهرستان قائم شهر می باشد که در ناحیه البرز مرکزی قرار گرفته است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده فیروز کوه دارای اهمیت ارتباطی است.

قائم شهر یکی از قطب های صنعت در ایران و خاورمیانه است که دارای زمین های حاصل خیزبوده و محصولات مختلف مخصوصاَ گندم ، جو ، برنج ، صیفی جات ، لوبیای روغنی و ... در آن کشت می شود. همچنین باغ های پرمحصول مرکبات این شهر از اهمیت زیادی برخوردار است. مردم شهر نیز بیشتر در صنایع ماشینی مشغول به کار هستند.
سوغاتی ها و صنایع دستی قائم شهر بسیار متنوع است. از تندیر نان و سوهان کنجد و برنجک گرفته تا کوماج و پیس گندله. این شهر زیبا هنرمندان بسیاری دارد که آثار زیبایی را خلق می کنند و اصالت این شهر را به رخ می کشند. برخی از این صنایع دستی عبارتند از : صنایع چوبی، مبل سازی ، نساجی ، گونی بافی ، حصیربافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، جوراب بافی ، موج بافی ، پارچه بافی و سفال گری .
با توجه به امکانات موجود در این شهر افراد بسیاری مایل به راه اندازی و یا توسعه فعالیت اقتصادی در قائم شهر هستند و هنگامی که صحبت از فعالیت اقتصادی در میان باشد ، ثبت برند بخش جدایی ناپذیر این فعالیت هاست . چرا که اگر شما ارائه دهنده خدمات باشید و یا محصول یا کالایی را ارائه یا تولید نمایید ، نیاز خواهید داشت تا این محصول یا خدمات را به نحو مطلوب به بازار معرفی نمایید و همچنین از این نام و نشان در مقابل جعل یا تقلب جلوگیری کنید.
از همین رو، قائم شهری عزیر برای معرفی محصولات و خدمات خود لازم است تا برندی را انتخاب و آن را به ثبت برسانند . ما در این مقاله برآنیم تا به بررسی این موضوع بپردازیم. خوانندگان محترم، علاوه بر مطالعه این نوشتار می توانند به مقالات ذیل نیز مراجعه نمایند :
- ثبت برند صنایع دستی و نکات مهم آن
- مدارک و مراحل ثبت برند مواد غذایی
- شرایط و مدارک ثبت برند پوشاک

• نحوه انتخاب نام برند
انتخاب یک واژه مناسب ، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی ار هر دو ، اولین گام از مراحل ثبت برند است. باید این موارد را به گونه ای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطب ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می نمایید. در انتخاب نام برند ملزم به رعایت یکسری قوانین به شرح ذیل خواهید بود :
الف- شامل واژه های عام نباشد . به عنوان مثال علامت تجاری " کیف " یک واژه عام است.
ب- شامل واژه های توصیف کننده نباشد. مانند واژگان توصیفی " کیک شکلاتی " ، " چیپس 500 گرمی " ، " مبل ارزان " ، " عسل اردبیل " .
ج- گمراه کننده نباشد و مصرف کننده را راجع به کیفیت محصول، ماهیت آن ، مبدا جغرافیایی و محل تولید محصول به اشتباه نندازد. به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه شیره خرما با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. زیرا ممکن است خریداران را به اشتباه اندازد و برخی چنین محصولی را با تصور عسل خریداری کنند.
شایان ذکر است، خصوصیت گمراه کننده بودن یک علامت را قاضی راساَ تعیین می کند. ابطال یک علامت به عنوان فریب دهنده، اغلب به دلایل منشا جغرافیایی یا صنعتی، ماهیت و سرشت محصولات ، شباهت علائم و کیفیت یا ترکیبات محصول یا خدمات صورت می گیرد.
د- با نظم عمومی و اخلاق حسنه مغایرت نداشته باشد. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و خلاف اخلاق حسنه باشند قابلیت ثبت ندارند. به عنوان مثال اسامی تجاری مانند " بیمارستان سفید پوستان " و یا " آژانس توسعه بیکاری " را نمی توان به ثبت رسانید.
ه- شامل علائم رسمی دولتی و نشان کشورها نباشد مانند پرچم کشور
ن- بتواند میان کالاها یا خدمات یک موسسه با موسسه دیگر تمایز ایجاد کند. لازم به ذکر است هر علامت تجاری برای اینکه بتواند کالای معینی را از کالای دیگری ممتاز نماید باید دارای صفتی باشد که آن را از علائم دیگران ممتاز سازد. صفت علامت را " وجه تمایز " یا صفت مشخصه گویند. هر علامتی که این وصف را نداشته باشد قابلیت ثبت پبدا نمی کند.
ی- مشابه با برندهای به ثبت رسیده دیگر نباشد. توجه داشته باشید که در صورت وجود شباهت بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلاَ در همان طبقه ثبت شده است، اظهارنامه علامت تجاری شما رد خواهد شد و برندی که تقاضای آن یکبار از سوی کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد شود، برای دفعات بعدی شانس بسیار کمی برای ثبت شدن دارد و اصطلاحاَ سابقه چنین برندی خراب می شود.
ضمناَ ذکر این نکته نیز ضروری است که به موجب قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک ایران ، نام تجاری بایستی شامل کلمات فارسی باشد در غیر این صورت ، برای ثبت برندی که حاوی کلمه غیرفارسی ( لاتین و ... ) باشد لازم است فرد متقاضی، دارای کارت بازرگانی باشد.

• انواع برند
برندها بر حسب چیزی که معرفی می نمایند ، انواع مختلفی دارند که عبارتند از :
الف- برند محصول : برند کردن یک محصول یا خدمت خاص
ب- برند شخصی : مانند یک ورزشکار
ج- برند شرکتی : یک شرکت که چندین محصول یا خدمات مختلف دارد.
د- برند جغرافیایی : مانند یک شهر خاص
ه- برند عمومی : مانند مراسم های حکومتی
ی- برند فرهنگی : مانند یک مراسم فرهنگی
ن- برند مذهبی : مانند یک مسجد یا کلیسا

• نحوه ثبت برند در قائم شهر
ثبت کردن برند در قائم شهر، مانند سایر شهرهای ایران از طریق اینترنتی قابل انجام است . مراحل ثبت به قرار ذیل است :
- ورود به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی  و تکمیل اطلاعات
( این مراحل شامل اطلاعات مالک ، مشخصات دریافت کننده ابلاغیه ، بارگذاری ضمائم اظهارنامه ، بازبینی تمامی اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده برای حصول اطمینان از صحت اطلاعات می باشد ) .
- اخذ رمز اظهارنامه و کد پیگیری
متقاضی همزمان با درخواست ثبت علامت و در اظهارنامه تسلیمی به اداره ثبت علائم باید کالا یا کالاهای مورد نظر و یا خدمات را بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی طبقه بندی کند.
اظهارنامه ای که تنظیم می شود با یکی از موارد اخطار نقص/ رد پرونده و یا آگهی نوبت اول مواجه می شود. در حالت آگهی نوبت اول ، می بایست نسبت به ارائه مدارک به اداره مالکیت معنوی و پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول اقدام نمود.
چنانچه تا سی روز پس از انتشار آگهی نسبت به علامت مورد تقاضا اعتراضی به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم اقدام نمود.
در ثبت برند توجه داشته باشید که :
استعمال یک علامت برای دو جنس مختلف در صورتی ممکن است که ایجاد شبهه برای مصرف کننده نسبت به نوع جنس و سازنده آن نکند . استعمال علامت واحد برای اجناس مشابه از طرف دو شخص اصولاَ جایز نیست حتی اگر طبقات آن متفاوت باشد. مثلاَ در مورد لوازم طبی و آرایشی گرچه طبقات مختلف است ، ولی ممکن است استعمال همان علامت موجب اشتباه گردد یا صابون که ممکن است آن را به عنوان صابون طبی جزء طبقه مواد دارویی یا به عنوان آرایشی تحت طبقه مواد آرایشی یا به عنوان مواد پاک کننده تحت طبقه دیگری قلمداد نمود.

• مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند عبارت است از :
1- تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
2- مدارک هویت متقاضی :
الف) اشخاص حقیقی : فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی : آخرین روزنامه رسمی، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3- مدارک نماینده قانونی: در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی( وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4- ده نمونه گرافیکی با تصویر از علامت درخواست حداکثر در ابعاد 10×10 سانتی متر
5- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه.
7- استفاده ازحق تقدم: در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت خارج از کشور ازمزایای حق تقدم "حداکثر تا6 ماه" استفاده نمایند می بایست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت 15روز از آن تاریخ تسلیم نمایند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار